Avbryt

Kontonr 683-2943
Seniorlag Herrar

Om Sandareds IF

Enligt intervjuer som gjorts i samband med skapandet av Sandareds IF:s jubileumsbok, som skapades för att hedra våra första 60 år som klubb (1925-1985), står det att fotboll började spelas omkring 1916 i Sandared. Först spelades fotboll på en gammal mosse och åkrarna nordost om Sandared. Runt 1917-1918, beslutade man att bygga en fotbollsplan där järnvägen bröt grus för framställning av järnvägen mellan Borås och Göteborg.Under de första 6 åren fanns en telefon stolpe i mitten av fältet, men det kunde flyttas efter en hel del påminnelser till statens telefonbolag. Eftersom fältet låg bredvid Viaredssjön, genomfördes all omklädning samt tvättning utomhus i närheten av sjön. Runt 1925 hyrdes det första omklädningsrummet på det närliggande Café Solvik, senare omdöpt till Café Valand.

Denna fotbollsplan var alltiallo plats för idrotten i Sandared på den tiden. Alla slags sporter genomfördes där, spjut, längdhopp, kulstötning, diskuskastning, höjdhopp, etc. År 1933 gick järnvägföretaget med på att göra fältet längre. Annars skulle deltagande i distriktets liga inte tillåtas. Fältet fortsatte att vara i centrum för sport fram till 1955, då den nya hemmaarena var färdigbyggd, och dess namn var, och är fortfarande SANDEVI. Mycket har hänt sedan dess. Vi har slagit ett Guinness World Record, spelat 6 säsonger i division 2, och vi har bedrivit en campingplats på hemmaplan under somrarna.

Idag består Sandareds IF endast av fotboll. Klubbens herrseniorlag spelar för närvarande i Division 4 Södra, och Sandareds IF är anslutna till Västergötlands Fotbollförbund.